آموزش آرایشگری آموزش خیاطی آموزش بدنسازی

ورزش آبی

ورزش های آبی از جمله شنا

ورزش آبی

ورزش های آبی از جمله شنا

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰



تمام کودکان نیاز به تغذیه ای کامل و حاوی مواد مغذی دارند. ولی اگر فرزند شما ورزش می کند، نیاز به رژیم غذایی دقیقتری دارد.

تغذیه کودک در هنگام ورزش مغایرتی با تغذیه کلی ندارد، ولی شامل غذاهای مفیدتر برای بدن می باشد. همچنین داشتن رژیم غذایی خاص برای کودکان توصیه نمی شود. اگر فرزند شما تغذیه مناسبی داشته باشد، انرژی کافی را جهت فعالیتهای ورزشی دریافت می کند، اما در ورزشهایی که طولانی مدت تر هستند (5/1 تا 2 ساعت) مانند شنا و ورزشهای دو، شما باید وسواس بیشتری را در انتخاب غذا جهت بالا بردن انرژی کودک خود به خرج دهید.

مرحله پیش از بلوغ و دوران بلوغ، یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های رشد انسان محسوب می‌ شود. برای دستیابی به حداکثر راندمان رشد و نمو، انجام فعالیتهای ورزشی توأم با رعایت یک برنامه غذایی متعادل و مناسب به طور قوی توصیه و تاکید می ‌‌شود. علاوه بر تکامل جسمی و روانی و شکل‌گیری شخصیت، بالفعل شدن استعدادها مانند بروز مهارتهای تخصصی ورزشی نیز از ویژگیهای دوران بلوغ محسوب می ‌شود.

در دوران کودکی و پیش از بلوغ، ظرفیت انجام فعالیت‌های ورزشی در دختران و پسران به طور کامل با یکدیگر قابل مقایسه است، اما با پیشرفت مراحل بلوغ، تغییرات و واگرایی چشمگیری میان دو جنس آشکار می‌ شود.

چه در دختران و چه در پسران، فعالیتهای منظم ورزشی سبب دستیابی به حداکثر رشد ماهیچه ناشی از فرآیند بلوغ، افزایش توان هوازی و بی‌هوازی، افزایش توان کلی بدن، افزایش قدرت عضلانی و استقامت شده که همه این موارد معیارهای مهمی برای افزایش راندمان فعالیت‌های فیزیکی محسوب می ‌شود.

گسترش توانایی ها در پسران چشم گیرتر است، چون تجمع چربی بیشتر در بدن دختران طی بلوغ تا حدی سبب کاهش برخی تواناییهای ورزشی میشود.

فعالیت‌های ورزشی شدید طی بلوغ و فقدان وزن‌گیری کافی، می تواند با ایجاد اختلالات اندوکرین و نوراندوکرین، مهار غدد جنسی و اختلال در تخریب و بازسازی طبیعی استخوانها، سبب ایجاد پیامدهایی مانند توقف رشد قدی، تـأخیر یا مهار بلوغ جنسی و نبود کفایت توده استخوانی شود که به طور مسلم، سلامت آتی فرد را به مخاطره می اندازد. شواهد متقاعد کننده ای وجود دارد که اختلالات اندوکرین و نبود تعادل در متابولیسم استخوانها در کودکان ورزشکار، به طور قابل توجهی با کمبودهای اساسی تغذیه ای ناشی از نیاز افزوده شده بر اثر فعالیت‌های ورزشی در ارتباط است و با نوع فعالیت ورزشی ارتباطی ندارد.

از علایم کمبودهای تغذیه ای در کودکان ورزشکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خستگی، بی‌ حالی، خواب آلودگی، تحریک پذیری، بی ‌اشتهایی و اختلالات بالینی مانند عفونت‌های مکرر، دهیدراتاسیون و صدمه به بافت‌های نرم.

گسترش و توسعه مهارتهای ورزشی به موازات رشد و بلوغ در ارزیابی نیازهای تغذیه ای کودکان ورزشکار، در نظر گرفتن فاکتورهای تأثیرگذار مانند میزان سلامت، جثه بدنی، پیش از بلوغ و مرحله بلوغ، میزان فعالیت بدنی روزمره، طول مدت و نوع ورزش روزانه یا هفتگی افراد ضرورت دارد.

افزایش سایز بدن و آغاز روند بلوغ، سبب افزایش قدرت عضلانی و توان هوازی و مقاومت بدن در برابر فعالیتهای سنگین تر می شود. در کودکان کمتر از هشت سال رفتارهای پر تحرک و بازی‌های کودکانه مانند دویدن، پریدن و انجام حرکات آکروباتیک، به طور طبیعی می تواند به بهبود هماهنگی و قدرت عضلات و مهارتهای جنبشی و افزایش توان هوازی کمک کند.

پیش از شروع فرآیند بلوغ حتی با تأمین تغذیه کافی (به طور مثال، افزایش انرژی و پروتئین دریافتی)، ماهیچه های اسکلتی ظرفیت لازم برای افزایش حجم (هیپرتروفی) را ندارند، اما با آغاز بلوغ، افزایش سطح هورمونهای جنسی و هورمون رشد در گردش، سبب افزایش حجم عضلات و گسترش توان و قدرت آنها می شود. افزایش ترشح آندروژن ها به خصوص تستوسترون در پسران نوجوان، به تحریک رشد در تمامی ‌نواحی و افزایش توده عضلانی بدن منجر می‌ شود. افزایش ترشح استروژن در دختران نوجوان نیز با افزایش انباشت چربی و تغییر نسبت چربی به پروتئین همراه است.
  • pars goler
  • ۰
  • ۰

آموزش تصویری شنای پهلو شنای پهلو
همان طوری که از نامش پیداست شناگر در حالی که به پهلو بر روی آب شناور است شنا می نماید در این شنا خستگی کمی به شناگر دست می دهد و به همین علت است که ناجیان غریق برای حمل غریق هایی که مسافت آنها با خشکی زیاداست از این نوع شنا استفاده می نمایند و این شنا همیشه  جزء مورد امتحان ناجیان غریق می باشد حدود 80 سال قبل  این شنا دارای مسابقاتی بود ولی از آن به بعد  از مسابقات رسمی حذف گردید این شنا یکی از آسانترین شناها بوده و شناگران به راحتی می توانند بدین طریق شنا نمایند .
موقعیت بدن بدن  به حالت پهلو خوابیده و بر روی آب شناور می باشد سر طوری از پهلو در آب خوابیده است که دهان از خارج از آب نگه می دارد و در تمام مدت شنا دهان از آب خارج خواهد بود و به مانند دیگر شناها بدن باید حالت افقی خویش را بر روی آب حفظ نماید .
حرکت پاها
پاها  در این شنا به حالت قیچی ضربه میزند  در ابتدا یکی از پاها به عقب رفته  در حالیکه پای دیگر به جلو برده می شود ودر عین حال بدن از پهلو بر روی آب دراز کش  می باشد .
سپس پاها با یکدیگر نزدیک شوند قبل از توضیح مرحله به مرحله حرکت پاها و دست ها بایستی اشاره کنیم که قبل از اینکه این شنا  را در آب  انجام دهید بهتر است در خشکی مطابق شکل زیر اقدام به تمرین نمائید . سپس در آب با استفاده از گرفتن لبه ی استخر مطابق شکل زیر حرکت پا را تمرین کرده و بالاخره شنای کامل را در آب انجام دهید .
1- به پهلو به حالت کاملا کشیده دراز می کشیم دستی که زیر بدن است  نیز کاملا" کشیده و در زیر سر طوری قرار دارد که کف آن به طرف زمین است .

2- پاشنه ها را به طرف  باسن جمع می کنیم و دستی که کنار بدن بود را به طرف سینه بالا می بریم و دست بالای سر را به طرف سینه جمع می نمائیم .

3-  در حالی که هنوز دستی که به موازات بدن بود در حال بالا آمدن بدن است پاها از یکدیگر جدا می شوند و دستی که کشیده در بالای سر قرارداشت  به پایین آمده و از دست دیگر عبور می کند .

4- پاها به صورت قیچی به طرف هم جمع می شوند  دست بالاتر شروع به کشش آب  به طرف پایین و  به موازات بدن مینماید  ودست پایینی به صورت کشیده به طرف بالا حرکت می نماید .

شناگر برای مدت کوتاهی بایستی به همین وضع سر بخورد حرکت پا در این شنا همانطور که اشاره شد حرکت قیچی نامیده می شود .
تمرین های آموزش شنای پهلو
1- به پهلو به حالت کاملا  کشیده دراز  می کشیم برای تعادل بهتر یک دست تا 30 سانتی متر از سطح آب فاصله داشته باشد و با دست دیگر لبه ی استخر را بگیرید .

2- سپس در آب با استفاده از گرفتن لبه ی استخر مطابق  شکل زیر حرکت پا را در شنا تمرین کرده و بالاخره شنای کامل را در آب انجام دهید .


برچسب‌ها: ">،
  • pars goler
  • ۰
  • ۰

برگشت ساده کرال

برگشت ساده ی کرال سینه
گام بیست و یکم : در هنگام شنا کردن وقتی یک شنا گر به انتهای استخر می رسد باید با استفاده از یکی از روش های صحیح شنا اقدام به برگشت نماید که در کرال سینه این کار به دو روش ساده و سالتو انجام می شود . دربرگشت ساده  ، شناگر باید موقع رسیدن آخرین دست خود به دیواره بلافاصله سر خود را جهت نفس گیری از روبرو بلند کند و همزمان با نفس گیری ، بدن خود را به سمت دیواره جمع کند تا در خلاف جهت قبلی پاها را پس از جمع کردن در زیر بدن به سمت دیواره ی استخر هدایت کند و به طور متقابل دستها و سر و سینه را در جهت مسیر برگشت به حالت سُر خوردن و غوطه ور در آب قرار دهد و با قرار دادن پاها بر روی دیواره و فشار دادن به آن سُر بخورد .
شکل ص 64
شایان ذکر است که عمل برگشت و سُر خوردن پس از فشار به دیواره بهتر است کمی پایین تر از سطح آب انجام گیرد و شناگر درپایان حرکت برگشت و هنگام آغاز حرکات پا ، به سطح آب بیاید و در ادامه ، حرکات دست را شروع کند .
  • pars goler
  • ۰
  • ۰

درباره شنـای موزون

شنای موزون
Synchronized Swimming
این ورزش که فقط مختص بانوان است نیازمند قدرت و در عین حال ظرافت بسیار بالائى است و تنها زمانى که با مهارت هاى بسیار مشکل دیگر همراه شود جذابتر و زیباتر خواهد بود.ممکن است که گاهى به این ورزش ژیمناستیک آبى نیز اطلاق شود.

انواع مختلف شناى موزون:
این ورزش از دو بخش تشکیل شده است: Routine و  Figures
Routine: این بخش مى‌تواند به ۴ روش انجام شود.  Sold(انفرادی)، Duet (دو نفره)، Trio (سه نفره)، Team (تیمی) که مى‌تواند ۴ یا 8 نفره باشد. بخش Routine نیازمند توان تنفسی، قدرت، سرعت، پویائى و کمى استعداد هنرى است.
Figures: این بخش که نیاز به کنترل خوبى داشته و فرد باید شکل و فرم صحیحى را به نمایش بگذارد.

تاریخچهٔ شناى موزون:
این ورزش در سال 1939 به‌عنوان یک ورزش در سطح دانشگاهی برگزار شد و در سال ۱۹۴۰ عمومیت بیشترى پیدا کرد و به خارج از محدودهٔ دانشگاهها راه یافت. در سال ۱۹۴۵ قوانین بین المللى در مورد رقابتهاى دو نفره (Duet) و تیمى (Team) توسط فینا شکل گرفت و در سال ۱۹۸۴ در رقابتهاى انفرادى (Sold) و دونفره (Duet) مدلهاى فراوانى کسب شد.
قضاوت و داورى در شناى موزون براساس داورى از نظر تکنیکى شامل تعادل (بالانس)، زمان‌بندی، انعطاف پذیرى و کنترل است.
داورى از نظر هنرى نیز بر پایهٔ میزان دشواری حرکت، مدت زمان زیر آب‌ ماندن، وزنى از بدن که بالاى سطح آب نگه داشته مى‌شود، میزان پیچیدگى الگوها و میزان وزین بودن و ظریف بودن حرکات استوار است.
هیئت داوران از 10داور متخصص و مجرب تشکیل شده است. امتیازبندى در این ورزش بسیار شبیه به حرکات اسکیت است و میزان اختلاف بین رتبهٔ اول و دوم مى‌تواند یک صدم امتیاز باشد.

واقعیتهایى در زمینهٔ شناى موزون:
فرد نباید با کف استخر تماس داشته باشد. راه رفتن، ایستادن و فشار دادن به کف استخر ممنوع بوده و در صورت عدم انجام آن فرد ۲ امتیاز جریمه مى‌شود. شناگر باید بتواند شانه‌هاى خود را بیرون از آب حفظ کند و براى این کار باید پاهاى خود را به روش مخصوصى به نام روش (Eggbeater) یا همزن حرکت دهد. چشمهاى شناگر در زیر آب باز است با مشاهده از زیر اب فرد مى‌تواند حرکات هم‌گروهى خود را ببیند و خود را با بقیه هم‌گام سازد تا حرکات موزون و مخصوصى شکل گیرد.
افراد مى‌توانند از طریق بلندگوهائى که در زیر آب نصب شده صداى موزیک را بشنوند. از بین همهٔ تجهیزات موردنیاز، سینوس بند از همه مهمتر است و فرد با به کارگیرى آن از ورود آب به بینى خود جلوگیرى مى‌نماید.
در بخش Routine پنج دقیقه‌ای، یک فرد ممکن است به مدت یک دقیقه بدون اینکه نفس‌گیرى کند زیر آب بماند و در این مدت به طور همزمان از حرکات دست‌ها و پاها براى معلق نگه داشتن خود روی آب استفاده نماید.
شناگران حرفه‌اى شناى موزون معمولاً ۶ روز در هفته و هر روز به مدت ۸ ساعت تمرین مى‌کنند.قسمت اعظم زمان تمرین در داخل آب است و بقیه زمان اختصاص به تمرینات بدنسازى و سرعتى دارد.

روشى که مى توان با آن پاها را بیرون از آب نگه داشته و حفظ کرد به کمک حرکت دست‌ها صورت مى گیرد. این کار اگرچه بسیار سخت و مشکل است اما پس از اینکه فرد توانست مهارت و قدرت لازم را در انجام آن کسب کند در مى یابد که این حرکت به عنوان پایهٔ شناى موزون در همهٔ حرکات مورد استفاده قرار مى‌گیرد.

مدت زمان بخش تیمى ۴-۵ دقیقه، دو نفره و سه نفره ۳-۴ دقیقه و انفرادى ۲-۳ دقیقه است.
Deck work: فرد قبل از اینکه در داخل آب حرکات را شروع نماید، در بیرون از آب یکسرى حرکات را انجام مى دهد که توسط هیئت داوران به عنوان امتیاز ثبت نمى شود.
هم اکنون این ورزش جذاب و دیدنى نه تنها در اروپا و آمریکا بلکه در ایران هم آموزش‌ داده مى‌شود. باید دانست که این ورزش قدرتى و در عین حال ظریف نیاز به استخرهاى مخصوص دارد و افرادى که علاقه به فراگیرى آن دارند باید حتماً در حین آموزش تکنیکها و الگوهاى رایج، تمرینات بدنسازی، قدرتى و استقامتى را هم به طور مداوم در برنامهٔ خود قرار دهند.

 


 
  • pars goler
  • ۰
  • ۰



در سالهای اخیر، مفهوم استرس اکسایشی (Oxidative Stress) ناشی از تمرین (تخریب سلولها در سطح مولکولی ناشی از افزایش متابولیسم اکسیژن) بطور گسترده تری در میان ورزشکاران و مربیان شناخته شده است. در حالیکه به حداکثر رسانیدن متابولیسم اکسیژن در عملکرد ورزشی مفید است، اما این امر به قیمت افزایش استرس اکسایشی که بطور بالقوه ای زیان آور است تمام می شود. به همین دلیل علاقه بسیار زیادی به نقش پیشگیرانه ضد اکسیدانت ها در رژیم غذایی ورزشکاران استقامتی پیدا شده است .

اخیراً تحقیق جدیدی توسط محققین یونانی بر روی شناگران انجام شده است که مشخص می کند استرس اکسایشی حتی کودکان ورزشکار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در این تحقیق 17 ورزشکار جوان با متوسط سن 10.1 سال با 12 نفر از همسالان غیر ورزشکار خود مقایسه شدند. در این تحقیق توجه خاصی بر روی دو نوع از شاخصهای خون که در ارتباط با افزایش استرس اکسایشی هستند، شد.یکی از این شاخص ها ماده (thiobarbituric acid-reactive substances) یا TBARS و دیگری، شاخصهای مربوط به ظرفیت پیشگیری کننده ضداکسایشی از قبیل گلوتاتیون (glutathione) یا GSH است که نشان دهنده حفاظت در مقابل استرس اکسایشی می باشند.

نتایج نشان دادند که کاهش گلوتاتیون (GSH) در ورزشکاران 37% کمتر از غیر ورزشکاران است، اما گلوتاتیون اکسید شده(GSSG)  (گلوتاتیونی که با رادیکالهای اکسیژن ترکیب شده است) تفاوتی را نشان نداد. این امر در عوض بدین معنی است که نسبت GSH به GSH/GSSG) GSSG) در شناگران 43% کمتر از غیر ورزشکاران است. علاوه بر این غلظت TBARS حدود 25% در شناگران در مقایسه با کنترلها (نشانگر حد بالای استرس اکسایشی) بالاتر بوده و کل ظرفیت ضد اکسایشی (معیاری از توانایی کل بدن در مقابله با استرس اکسایشی) در حدود 28% کمتر خواهد بود. هرچه این نسبت کمتر باشد استرس اکسایشی در بدن بیشتر است و ظرفیت کل ضد اکسایشی (معیاری از توانایی کل بدن در مقابله با استرس اکسایشی) در حدود 28% کمتر خواهد بود.

نویسندگان این مقاله عنوان می کنند که استرس اکسایشی در کودکان شرکت کننده در تمرینات شنا نسبت به همسالان غیر فعال خود افزایش، و قابلیت ضد اکسایشی آنان کاهش یافته است. این امر نشان دهنده این است که آنها ممکن است بیشتر در معرض استرش اکسایشی ناشی از تمرینات طولانی و سخت باشند.

این یافته ها سؤالاتی را برای ما بوجود می آورد، سؤالاتی از قبیل اینکه آیا کودکان که اغلب در رژیم غذایی شان به اندزه کافی میوه ها و سبزیجات ضد اکسید کننده وجود ندارد بایستی از مواد مغذی ضداکسید کننده استفاده کنند؟ و یا اینکه آیا افزایش در استرس اکسایشی می تواند اختلالات دیگری را برای بدن درحال رشد ایجاد کند؟

  • pars goler
  • ۰
  • ۰


استعدادیابی در شنا

استعدادیابی در شنــا (قسمت دوم)

شناسایی ویژگیهای جسمانی

برای توصیف قابلیتهای جسمانی افراد از واژه­هـای مختلفی استفاده می­شود که عبارتند از:

جثـه، سرعت، چـالاکی، قدرت، تـوان، چـابکی، انعطاف پـذیری، هماهنـگی، استـقامت و بینـایی که در ذیل تعاریف مرتبط با هر یک ارائه شده است. لازم بذکر است که به جز فاکتور جثـه فرد، شناسایی سایر فاکتورهای ذکر شده نیازمند حضور فرد در شرایط تمرینی رشته ورزشی مورد نظر می باشد.

برای توصیف قابلیتهای جسمانی افراد از واژه­هـای مختلفی استفاده می­شود که عبارتند از:

جثـه، سرعت، چـالاکی، قدرت، تـوان، چـابکی، انعطاف پـذیری، هماهنـگی، استـقامت و بینـایی که در ذیل تعاریف مرتبط با هر یک ارائه شده است. لازم بذکر است که به جز فاکتور جثـه فرد، شناسایی سایر فاکتورهای ذکر شده نیازمند حضور فرد در شرایط تمرینی رشته ورزشی مورد نظر می باشد.

شناسایی مهارت های روانی و عاطفی

هنگامی که مهارتهای روانی و عاطفی به فهرست احتیاجات افزوده می شوند، عضویت در جامعه ورزشکاران با استعداد رو به کاهش می گذارد. مجموعه ویژگیهای جسمانی افراد یک بخش مسئله بوده و ویژگیهای روانی و عاطفی، نظیر حضور ذهن داشتن برای استفاده از استعداد جسمانی بکر در یک محیط رقابتی پیچیده یک بخش مهم دیگر مسئله می تواند باشد. در اینجا منظور صرفاً برخورداری از ضریب هوشی بالا نیست، بلکه درک دورنما یا تصویر بزرگتری از فعالیت ورزشی و ترکیب آن دسته از اطلاعات با مهارتهای جسمانی است که بر نتیجه نهایی اثر می گذارد.

 عوامل تأثیر گذار در تعریف مهارتهای روانی و عاطفی

انگیزه­دورنی، علاقه شدید، ثبـات، سرسختـی، نگرش مثبت، واقع گـرایی، تمرکـز، تـلاش، بردبـاری و رقابت جویی .

در نظر گرفتن عوامل ناملموس

مهارتهای جسمانی قابل مشاهده و اندازه گیری هستند. مهارتهای عاطفی نیز قابل مشاهده­اند اما اندازه­گیری آنها مشکل است. مشاهده و اندازهگیری عوامل نا ملموس امری دشوار است. مفهوم واقعی واژه ناملموس: نامعین، غیر آشکار و یا غیر قابل درک می باشد.

عوامل ناملموس خصوصیاتی هستند که در ورزشکاران وجود دارند اما نمی توان با عدد و رقم به اندازه گیری آنها پرداخت. از آنجاییکه این خصوصیات قابل آموزش هم نیستند، مربیان و والدین می­توانند در مورد آنها با ورزشکاران بحث نمایند تا از افکار یکدیگر بهره مند گردند. ورزشکاران جوان با آشنا شدن به عوامل ناملموس، کم کم می توانند این صفات را در خود رشد و توسعه دهند.

در بالاترین سطوح رقابت همگی از استعداد برخوردار هستند. اما در چنین مواقعی عوامل نا ملموس می توانند به معنای اختلاف بین پیروزی و شکست باشند. در ذیل به 10 عامل نا ملموس ورزشی اشاره شده است.

1- موفقیت در اکثر کارهای غیرممکن  2- تأثیر مثبت بر هم تیمی ها  3- تشخیص موقعیتها  4- ارائه بازیهای قابل توجه  5- قرار دادن هم تیمی­ها در موقعیت بهتر  6- پیش­بینی 7- مربی پذیری 8- سازگاری با شرایط 9- تجلی در شرایز مقتضی  10- غریزه قوی

استعدادیابی در شنا

در سطوح بالاتر استعداد، تیپ بدنی مسأله مهمی برای شناگران محسوب می شود. این موضوع در سطح مدارس و باشگاهی که در آن مربیان واقعاً با محدودیت انتخاب افراد مواجه هستند، اهمیت کمتری دارد.

به اندازه کافی موارد استثنایی وجود دارد که بتوان ورزشکاران مختلف با جثه ها و شکل­های متنوع را به این رشته ترغیب نمود، اما شنـاگران زبده با افزایش سن، تمایل دارند که نسبت به ورزشکـاران سایر رشته­های ورزشی لاغرتـر و بلندتـر باشند. (مردان 180 تا 185 سانتی­متر و زنان 170 تا 175 سانتی متر). در سطح المپیک، بلندقد و لاغر هستند و دستهای کشیده­ای دارند. زمانی که یان تورپ قهرمان برجسته 400 متر جهان، 17 ساله بود، 5/182 سانتی متر قد و 90 کیلوگرم وزن داشت و کفش شماره 43 می­پوشید. در بین شناگران داشتن دست و پای بزرگ و کشیده یک مزیت به شمار می رود.

پارامتراهای مهم بدنی در استعدادیابی شنا:

همانگونه که در بالا ذکر شد، یکی از ویژگیهای مهم جسمانی در انتخاب ورزشکاران مستعد، فاکتور جثـه بوده که مشتمل بر مجموعه­ای از فاکتورهای بدنی فرد می­باشد و بر اساس هر رشته ورزشی، ضریب اهمیت آنها متفاوت می­باشد. پیرو همین مسئله در رشته ورزشی شنـا نیز می­بایست به برخی از فاکتورهای بدنی و ساختاری افراد که دارای درجه اهمیت بیشتری نسبت به سایر قسمتها هستند توجه نمود. که در ذیل به آنها اشاره می گردد.

1- سن

2- وزن

3- قد

4- نسبت قد و وزن

5- اندازه فاصله بین دو دست

6- عرض شانه

7- عرض لگن

8- ارتفاع بالا تنه

9- ارتفاع پایین تنه

10- شماره سایز پا
  • pars goler
  • ۰
  • ۰


فدراسیون نجان غیرق جمهوری اسلامی ایران
نجات غریق

تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران 

 

     در سال 1314 آقای گیبسون " GIBSON " به عنوان مشاور ورزشی بدون مرز به ایران سفر کرده و ضمن تدریس  تربیت بدنی  ،  اولین کلاس نجات غریق  را  در تهران ( اردوگاه منظریه ) برگزار نمود. دکتر حسین بنایی یکی از شاگردان ممتاز این دوره ، از سال 1317 تا سال 1323 به تدریس روش های نجات غریق و شنا در دانشکده تربیت بدنی تهران پرداخت . سپس یکی دیگر از شاگردان دکتر بنایی ، آقای داوود نصیری مسئولیت سازمان نجات غریق ایران را بر عهده گرفت و ایران در سال 1342 به عضویت کامل F.I.S. در آمد. در سال 1353 " سازمان نجات غریق ایران " به فدراسیون نجات غریق ایران " تغییر نام دادو آقای نصیری به عنوان اولین رئیس این فدراسیون منصوب گشت. در نیمه سال 1368 با مدیریت جدید آقای سید مصطفی میر سلیم و آقای بهروز اسفندیاری ، این فدراسیون به توسعة فعالیت های گسترده خود پرداخت. از جمله این فعالیت ها می توان به این موارد اشاره نمود: تشکیل مدرسه دانش آموزی نجات غریق در سراسر کشور، افزایش تعداد منجیان غریق از 5960 به بیش از 50000 نفر ، آموزش منجی غریق غواص ، برگزاری مسابقات ملی ومسابقات خاور میانه هرساله در بخش بانوان و آقایان و کسب مقام اول  ،  شرکت در مسابقات آسیا ( کسب مقام دوم ) و مسابقات آسیا-اقیانوسیه ( کسب مقام سوم) ، شرکت در کلاس ها و مجامع بین المللی، تربیت 10 مدرس بین المللی نجات غریق و 25 مدرس بین المللی غواصی در بخش آقایان و 15 نفر در بخش بانوان، تقویت امور آموزشی ، چاپ 11 جلد کتاب تخصصی ، تهیه قوانین مربوط به مدیریت استخرها و اماکن دریایی ، تهیه جزوات مربوطه و علائم هشدار دهندة استخر ها و اماکن دریایی و تهیه نقشه نقاط کور و خطر آفرین سواحل .
     با توجه به آنکه مسئولیت توسعه نجات غریق خاورمیانه با فدراسیون نجات غریق ایران می باشد ، هرساله کلاس های نجات غریق بین المللی از سوی مدرسان ایرانی در کشور های عربی برگزار می گردد. فدراسیون نجات غریق و غواصی جمهوری اسلامی ایران درحال حاضر با برخورداری از چهار عضو در فدراسیون بین المللی نجات غریق ( آقای سید مصطفی میرسلیم ، پشتیبان نجات غریق جهان ، آقای بهروز اسفندیاری عضو کمیته های نجات و توسعه جهان  و رئیس توسعه نجات غریق خاورمیانه ، خانم مریم صاحب الزمانی عضو کمیته اخلاق عدالت و تنوع فرهنگی جهان در هیات رئیسه فدراسیون جهانی و عضویت کامل در فدراسیون غواصی جهان C.M.A.S. ( آقای سید مصطفی میرسلیم , عضو کمیته فنی غواصی جهان ) به فعالیت خود ادامه می دهد. 
 
تاریخچه غواصی در ایران

      فدراسیون نجات غریق دررابطه با مسایل امداد ونجات به آشنایی به فن غواصی احتیاج داشته و به همین دلیل فدراسیون جهانی نجات غریق (ILS ) یکی از معتبر ترین مراکز آموزش منجی غواص در تمام سطوح در جهان می باشد و فدراسیون غواصی جهان در امور آموزش فدراسیون نجات غریق را هم سطح خود میداند . اما بدلیل اینکه کشور ما ارتباط دیگری با (CMAS ) اتحادیه  غواصی جهان داشته باشد در سال 1372 نسبت به تشکیل کمیته غواصی اقدام شد و غواصی آزاد بطور جدی مورد پیگیری قرار گرفت. امور غواصی در کشورمان قبل از انقلاب اسلامی در اختیار نیروی دریایی بود و پس از انقلاب هم در زمان جنگ تحمیلی غواصان سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی  نقش خوبی را ایفا نمودند . اولین غواصی آزاد به حدود سال 1348 بر می گردد که آقای خسرو بحرینی با تاسیس شرکتی بنام آرتیموس آن را بنا نهاد . در آن زمان دو نفر از مدرسین ،که در حال حاضربا فدراسیون نجات غریق و غواصی همکاری دارند، از شاگردان ایشان بودندو متاسفانه بدلیل عدم شناخت مردم از غواصی موفق به ادامه کار نشد و همچنین در شرکت نفت فلات قاره مشغول بکار شدند و در انجام طرحهای شرکت نفت فعالیت داشتند . در سالهای بعدو بخصوص در سالهای اخیر به منظور رشد این رشته چندین کلاس بین المللی تربیت مدرس غواصی تشکیل گردید که 15 نفر از بانوان و 25 نفر از آقایان دوره مدرسی را گذرانده و مشغول فعالیت می باشند . هرساله کلاسهای غواصی بین المللی متعددی در درجات مختلف در بخش بانوان و آقایان برگزار می شود و کسانیکه دوره سه ستاره خودرا به پایان برسانند در کلاس آمادگی شرکت کرده و با حضور مدرسین بین المللی از فدراسیون غواصی جهان در یکی از جزایر قشم و کیش دوره  مدرسی غواصی را خواهند گذراند. با توجه به فعالیت های مناسب در سالهای اخیر در رشته غواصی و سازماندهی آن ،از نظر  اتحادیه غواصی جهان این رشته در ایران به عنوان فدراسیون شناخته شد و در حال حاضر مانند دیگر رشته های ورزشهای آبی  مانند شنا و قایقرانی در دل فدراسیون نجات غریق و یکی از رشته های آن محسوب می شود . همه ساله مسابقات استخری و دریایی این رشته نیز به عنوان قهرمان منجی غواص برگزار می شود . به کلیه علاقمندان توصیه می شود که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی این رشته جذاب تفریحی - ورزشی حتی برای استادان و هنرجویان آسیب پذیر و خطرناک بوده و باید با مطالعه و پیگیری مسایل جدید علمی بروز و با مشورت با مسئولین غواصی فدراسیون عمل نمایندکه محل آن در ورزشگاه شهید شیرودی وتماس از طریق تلفن 3- 88861222 می باشد .

 

عضو کوچکی از این خانواده بزرگ

سیدعلی اکبر مصطفوی 
نجات غریق
برچسب‌ها: تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران
  • pars goler
  • ۰
  • ۰

آمادگی جسمانی در شنا


آمادگی جسمانی در شنا

اهداف
تنظیم یک برنامه آمادگی جسمانی برای شنـا تنظیم برنامه بهبود روشهای شنا برای افزایش سرعت
بطور کلی برای شنا فوایدی مطرح می شود که از مهمترین آنها می توان به افزایش استقامت قلبی ـ عروقی، انعطاف پذیری و کنترل وزن اشاره کرد. برای رسیدن به سطوح مختلف سازگاری باید به متغیرهای تکرار و زمان اشاره کرد و در چارچوب دامنه ضربان قلب هدف به تمرین شنا پرداخت. در انجام برنامه تمرین باید اجزاء آن را مورد نظر قرار داد و بر اساس آن تمرینات را برنامه ریزی کرد.

گرم کردن، کشش، تمرینات هوازی، بهبود نیروی عضلانی و سرد کردن از اجزاء برنامه تمرین به شمار می روند، که هر کدام دارای ویژگیهایی به شرح زیر هستند:

1) گرم کردن
بایدحدود 10-5 دقیقه یا 15-20 درصد برنامه تمرینی را شامل شود. گرم کردن می تواند شامل پیاده روی، دویدن آرام و یا شنا با شدت کم باشد.
2) کشش
از دردهای عضلانی پیشگیری می کند. باعث افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکت می شود.
3) برنامه تمرینات هوازی
اگر برنامه هوازی با ضربان قلب آستانه، دست کم به مدت 15 دقیقه انجام شود نتیجه بهتری دارد. برنامه تمرین 70-50 درصد برنامه کار و مسافت مورد نیاز را در بر می گیرد.
4) برنامه بهبود نیروی عضلانی
شدت تمرینات مقاومتی به طور مستقیم با سرعت و افزایش سطح حرکت، ارتباط است . برای آنکه سرعت و سطح حرکت افزایش یابد، باید از تجهیزات گوناگون استفاده کرد (استفاده از تجهیزات مقاومتی برای مبتدیان توصیه نمی شود) در تمرینات از تجهیزات و امکاناتی که فقط برای شنا طراحی شده­اند استفاده گردد. در زمان شنا از یک گروه عضلانی باید استفاده کرد. در اوایل تمرین عضله های بزرگ را باید در تمرین درگیر کرد. در تمرینات مقاومتی به تقویت بالا تنه، اندام میانی و پایین تنه بپردازید.
5) سرد کردن
اغلب 10-5 دقیقه یا 10 درصد تمرینات را در بر می گیرد تمرینات دوره سرد کردن همانند گرم کردن است.
  • pars goler
  • ۰
  • ۰
جزوه آموزش درمان دیسک کمر با آب درمانی

bijar.swimming@yahoo.com                        **************
-----------------------------------------------




هیدروتراپی و سلامتی
 درمان بدون جراحی دیسک کمر

زمانی که شما دچار خستگی یا فشار ناشی از کار باشید و یا دچار درد و یا صدمات ناشی از ورزش باشید و یا دچار ورم و درد مفاصل شده باشید مطمئنا هیدروتراپی می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند .جکوزی های هیدروتراپی امروزه شهرت و محبوبیت بسیاری پیدا کرده و به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان در دنیا به این سیستم ها پرداخته اند در صورتیکه تعداد بسیار کمی از آنها دارای دانش لازم در این زمینه اند.از اینرو گروهی از تولید کنندگان با همکاری با بهترین کارخانه های تولید لوازم جکوزی در سراسر دنیا اقدام به تولید این سیستمهای هیدروتراپی مطابق با استانداردهای روز دنیا کرده است
اثرات هیدروتراپی
بهبود بخشیدن Muscle Tone و قابلیت حرکت
در این وان هیدروتراپی آب خارج شده از جت ها به بدن برخورد می کند و این برخورد باعث انبساط عضلات می شود و در نتیجه نوعی ماساژ غیر فعال ایجاد می شود و باعث بهبود Muscle Tone می شود.همچنین این انبساط عضلات باعث افزایش قابلیت حرکت مفاصل و عضلات شده و انقباضات ، گرفتگی و کوفتگیها را بهبود می بخشد.به علاوه باعث کاهش زمان بهبود پارگی عضلات و لیگامانها و ضربدید گی و دررفتگی استخوان و رگ به رگ شدن می شود.
افزایش جریان خون و تحریک لنف
با استفاده از این سیستم جریان خون بدون بالا رفتن ضربان قلب افزایش می یابد واین کار باعث رساندن خون تازه و پراز اکسیژن و سایر مواد لازم سلول ها به سلولها می باشد و همینطور باعث خارج شدن سریع مواد زائد سلولها و باکتریها می شود. وهمه این عوامل باعث سابمتر شدن بدن و ایجاد تعادل در جسم میشود. جریان لنف تقویت شده و تعادل در محلولهای بدن برقرار می شود و مقاومت بدن بالا می رود.
تمیز و مرطوب نگهداشتن پوست
جریان آبی که به بدن و پوست برخورد می کند باعث تحریک غده های عرق و دفع چربیهای زائد از پوست می شود و پوست ظاهری سالم تر و شاداب تر پیدا می کند والاستیسیته پوست بالا میرود.
Accupressure & Reflexology
قسمتهای خاصی از بدن و پا با ارگانهایی از بدن و پاره ای از مسیرهای عصبی در ارتباط می باشند. با برخورد آب به این قسمتها و تحت فشار قرار گرفتن آنها می توان به سلامت و بهبود این ارگانها کمک نمود.
بهبود وضعیت فکری و روانی
بسیاری از خواص آب درمانی که در بالا آمده است به علاوه ایجاد آرامش و تعادل فکری و روانی به حالت هایی که در ماساژور واقعی با دست در شخص ایجاد می شود بسیار شبیه است. با ایجاد آرامش روحی و روانی که با کمک سیستم هیدروتراپی ایجاد می شود به سلامت جسمی نیز کمک شده، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و دردهای عضلات گردن و پشت که معمولا ناشی از استرس است بهبود می یابد.

معمولا آب درمانی به دوشکل زیر مورد استفاده قرار می گیرد :
آبدرمانی درونی  : که همان  نوشیدن آب  برای درمان اختلالات فیزیکی و فیزیولوژیکی بدن است.
 آبدرمانی بیرونی : به هر نوع استفاده بیرونی و غیر نوشیدنی آب برای درمان گفته می شود مثل استفاده از فشار آب گرم در جکوزی و ماساژدادن با آب گرم  در حمام های مختلف و سرد و گرم درمانی و نیز حمام متضاد(CONTRAST BATH) و نظائر آن که آنچه در اینجا مورد بحث ماست همین مورد دوم است .
کاربرد حمام آب برای درمان، به آغاز ثبت تاریخ توسط بشر بازگشته و ردپای کاربرد آن در تمامی ملل و فرهنگ های مختلف جهان به چشم می خورد. (از هیسوکراتها گرفته که در قرون چهارم و پنجم پیش از میلاد از آب سرد و گرم برای درمان بیماریهای گوناگون استفاده می کردند تا رومی ها که یک قرن پس از میلاد در طول امپراطوریهای خود حمام های درمانی بسیاری ساخته و از آن بهره مند شده اند.) ژاپنی ها نیز از حمام های سنتی از زمان قدیم تا عصر مدرن حاضر استفاده می کنند. کاربرد چشمه های آب گرم قدیمی نیز در اواخر قرن نوزدهم در اروپا و به فاصله اندکی در ایالات متحده رایج گردید.
 
آنچه سبب گردید تا برای هیدروتراپی بیش از پیش نقش درمان کننده و توانبخشی در بیماریهای مختلف قائل گردند، شیوع اپیدمی بیماری فلج اطفال در سال های 1940 تا 1950 بود، هنگامی که خواهر کنی (Kenny) یکسری فعالیت ها در محیط آب را به عنوان جزوی از برنامه درمانی خود برای بهبود عوارض جسمی ناشی از بیماری به حساب آورد و دریافت که خواص منحصر به فرد محیط آب این امکان را به بیمار ناتوان از نظر قدرت بدنی می دهد تا طیف وسیعی از تمرینات درمانی را با سهولت و امنیت بیشتر در مقایسه با محیط خشک انجام دهد. بدین ترتیب خواص فیزیکی ویژه آب که شامل گرمای ویژه بالا و در نتیجه امکان انتقال و قابلیت هدایت دمایی، شناوری، مقاومت و فشار هیدرواستاتیک در ایجاد کیفیت درمانی آن موثر هستند. پاک کنندگی نیز از دیگر ویژگی های این مایع حیاتی است. این خصیصه سودمند هیدروتراپی موجب کاهش میزان باکتری و برداشتن لایه های مرده بافت در روند مراقبت و معالجه زخم ها می شود و در نهایت به کنترل درد و تغییر برانید نیروی عضلانی و کاهش صدمات تورم زا طی ورزش می توان اشاره نمود.
استفاده از هیدروتراپی به صورت غوطه وری در آب که شامل استفاده از ویرپول، هابارد تانک، حمام متضاد یا استخر ورزش می باشد و یا به وسیله روش های غیر غوطه وری که از طریق استفاده از دوش ویژه می باشد امکان پذیر است. غوطه وری در آب دربرگیرنده دامنه وسیعی از فواید فیزیولوژی است و تاثیرات سودمندی برای سیستم کلیوی، عضلانی اسکلتی، تنفسی و قلبی و عروقی دارد. از طرفی در این روش خطراتی نظیر افزایش عفونت و غرق شدگی وجود دارد که نباید از نظر دور داشت. روش های بدون غوطه ور شدن هم بیشتر به لحاظ پاک کنندگی آن در زخم های باز مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه درمانی در صورت نیاز در ترکیب با سایر درمان های فیزیوتراپی به کار برده می شود.
در نهایت به جهت بهینه ساختن نتیجه درمان های هیدروتراپی طراحی نقشه درمانی و انتخاب تجهیزات با در نظر گرفتن دقیق فوائد و خطرات احتمالی انجام می گردد و تمامی پیش احتیاطات مناسب (از جمله استفاده از سیستم های ضد عفونی کننده بسیار پیشرفته مانند فیلترهای مخصوص، روند کلر زنی و استفاده از اشعه ماوراء بنفش که در هر ساعت چندین بار عمل تصفیه و ضدعفونی را انجام می دهد) برای ایجاد محیطی استریل و کاربرد بهتر این روش درمانی با دقت هر چه تمام تر صورت می گردد. رعایت اینگونه اصول است که این محیط درمانی را از یک استخر ورزش معمولی متمایز می گرداند که در بخشهای بعدی به بررسی بیشتر این مقوله خواهم پرداخت.



هیدروتراپی » روش های اصلی و کاملا صحیح آب درمانی  
جزوه آموزش درمان دیسک کمر با آب درمانی


bijar.swimming@yahoo.com                        **************
     

عمود بایستید.زانو و لگن یکطرف را خم کنید.ساق را صاف کنید و مچ پا را به پشت خم کنید و روی پاشنه پا فرود آیید.به طرف جلو روی انگشتان پا بلند شوید.با پای دیگر این حرکت را تکرار کنید و به جلو گام بردارید.
 

عمود بایستید،لگن و زانوی یکطرف را خم کنید.ساق را در پشت بدن قرار دهید.مچ پا را به جلو خم کرده و روی انگشتان فرود آیید و به آرامی به سمت پاشنه بچرخید.با پای دیگر تکرار کنید.


عمود بایستید در حالیکه پاها صاف هستند.یک پا را دور کنید و سپس آن را روی کف استخر قرار دهید. پای مخالف را به سمت وسط بیاورید تا دوباره در حالت ایستاده قرار گیرید.در جهت مخالف تکرار کنید.
کشش
کشش غیر فعال عضله جلوی ران
جسم شناور را اطراف پای مورد نظر قرار دهید.رو به دیوار استخر بایستید در حالیکه جلوی ران‌ها و لگن با دیوار در تماس باشند،تنه را صاف نگه‌دارید و تا حد امکان زانو را بیشتر خم کنید و پاشنه را به طرف باسن فشار دهید.
 

کشش عضلات پشت ران
پاشنه پای مورد نظر را روی زمین قرار دهید.در حالیکه مچ پا به پشت خم شده است.از ناحیه لگن به طرف جلو خم شوید،سر و تنه را به طرف جلو روی پاها نگه‌دارید و عضلات پشت پای مورد نظر را تحت کشش قرار دهید.نگه‌دارید و سپس شل کنید.

 


کشش عضلات پشت ساق پا
رو به دیوار استخر بایستید.در حالیکه آرنج صاف و پاها کنار یکدیگر است،با پای دیگر یک قدم به جلو بردارید.همزمان آرنج‌ها را خم و تنه را به طرف جلو حرکت دهید.پاشنه پای عقب را روی زمین نگه‌دارید. مفاصل ران را به طرف جلو و پاشنه عقب را به پایین فشار دهید.
 

کشش خم زانو در وضعیت نشسته
بنشینید در حالیکه زانوها روی یک پارالل است و خودتان را روی بار عقبی نگه‌دارید.ساق پای دیگر را روی ساق پای مورد نظر قرار دهید و با پای مورد نظر به عقب فشار دهید تا کشش احساس شود. نگه‌دارید و سپس شل کنید.
 

کشش باز زانو در حالت نشسته
بنشینید در حالیکه زانو روی یک پارالل است و خود را روی بار عقب پارالل نگه‌دارید.پای دیگر را زیر مچ پای مخالف قرار دهید.پای دیگر را صاف کنید تا به صاف شدن زانو پای مورد نظر کمک کنید. نگه‌دارید و سپس شل کنید.
 

تقویت
پا دوچرخه یک پایی
دیوار استخر را نگه‌دارید و روی یک پا بایستید. پای مورد نظر را خم و صاف کنید. عمل دوچرخه زدن را انجام دهید. جهت را بر عکس کنید و تکرار کنید.


به عقب کشیدن عضلات پشت پا
بایستید در حالیکه پشت به دیوار استخر هستید.دیوار استخر را نگه‌دارید و لگن پای مورد نظر را تا 90 درجه خم کنید.در حالیکه خمبودن لگن را حفظ می‌کنید، زانو را صاف و خم کنید.
 

دور و نزدیک کردن پا
با فاصله‌ای به اندازه طول اندام فوقانی کنار دیوار استخر ایستاده و لبه دیوار را بگیرید.به آرامی پای راست را صاف و از کنار بدن بالا بیاورید.به وضعیت اولیه عنی خط وسط بدن بازگردید.
 

خم کردن مفصل لگن
در حالیکه پاها کنار یکدیگر است و یک پهلو به طرف دیوار استخر قرار دارد،به دست نزدیک به دیوار تکیه دهید.به آرامی پای مخالف را صاف کرده و در جلوی بدن بالا بیاورید.خم کردن فقط از ناحیه ران باشد. زانوی پای حمایت‌کننده باید خم باشد.
 

به عقب کشیدن پشت پا
بایستید در حالیکه پشت به دیوار استخر هستید.دیوار استخر را نگه‌دارید و لگن پای مورد نظر را تا 90 درجه خم کنید.در حالیکه حالت خم شدن لگن را حفظ می‌کنید،زانو را صاف و خم کنید.
 

خم و باز کردن مقاومتی زانو
روی مچ پای مورد نظر،مقاومتی قرار دهید.بایستید در حالیکه زانوی مورد نظر روی پارالل است.خودتان را روی بار عقبی نگه‌دارید.زانوی مورد نظر را خم و صاف کنید.


باز کردن مفصل لگن
بایستید در حالیکه پاها کنار یکدیگر است و یک پهلو به طرف دیوار استخر قرار دارد،با دست نزدیک دیوار را بگیرید.با سفت کردن باسن به آرامی پای مخالف را صاف و به طرف عقب فشار دهید.تنه را صاف نگه‌دارید و سر به طرف جلو باشد.زانوی پای حمایت کننده باید کمی خم باشد.حال به وضعیت اولیه باز گردید.
   
   
برچسب‌ها: حرکات آب درمانی , نحوه انجام حرکات آب درمانی , درمان دیسک کمر با آب درمانی , هیدروتراپی , آب درمانی
  • pars goler
  • ۰
  • ۰



دانلود ویدئوی آموزشی شنای کرال پشت 

فیلم و کلیپ کوتاه آموزشی ، این فیلم آموزشی در 7 دقیقه به آموزش شنای کرال پشت در موضوعات وضعیت بدن، آموزش تکنیک دست و پاها و نحوه پازدن می پردازد.

آموزش شنا فرمت فیلم : MP4

آموزش شنا حجم فیلم : 21 مگابایت

آموزش شنا کیفیت فیلم : متوسط

آموزش شنا زبان فیلم : انگلیسی

 سرور زیر را جهت دانلود انتخاب کنید

دانلود ویدئو

پسورد: www.swim20.ir
برچسب‌ها: ">،
  • pars goler